SESUNGGUHNYA HIDUPKU, MATIKU DAN IBADATKU HANYA UNTUK ALLAH, TUHAN SEKALIAN ALAM

Lupa Pada Dosa-Dosa Kecil



Suatu  ketika Rasulullah S.A.W menyuruh sahabatnya untuk mencari ranting-ranting kecil di tengah-tengah padang pasir. 

Lalu para sahabat itu berkata kepada Rasulullah, “Ya Rasulullah, kami tidak menemui ranting-ranting yang engkau maksudkan. Di tengah-tengah padang pasir yang luas tentunya rasa susah untuk bagi sahabat-sahabat untuk menemukan ranting-ranting kecil itu. Juga tak ada tanaman yang tumbuh di sekitar padang  pasir itu.

Rasulullah berkata lagi : “Carilah ranting-ranting kecil, wahai para sahabatku !”
Pada kali kedua, para sahabatnya berkata :  ”kami tak berhasil menemukannya, ya Rasul..”

Rasulullah berkata lagi : “carilah ranting-ranting kecil, wahai para sahabatku !”

Pada kali yang ketiga para sahabat itu mencari mengais-ngais pasir agar menemukan ranting-ranting kecil. Usaha mereka pun menemukan hasilnya.

Rasulullah SAW kemudian berkata kepada para sahabatnya : “Wahai para sahabatku, tahukah kalian, bahawasannya dosa-dosa kecil yang kalian perbuat seperti ranting-ranting kecil ini. Dari permukaan tampak bersih dan rata dengan pasir. Tetapi dosa-dosa kecil yang kalian perbuat tak nampak di permukaan.”

HIKMAH

Begitulah perumpamaan dosa-dosa kecil yang kita perbuat. Segalanya nampak rata dan bersih di permukaaan. Tetapi sesungguhnya banyak yang tidak nampak di dalam perbuatan kita sehari-hari.


No comments:

Post a Comment


Alhamdulillah, terbina juga blog ini untuk perkongsian ilmu bersama. Blog ini di inspirasikan dari Lagu PESONA DUNIA - klik untuk mendengar.
Copyright© All Rights Reserved Pesonaduniaindah.blogspot.com