Dalam hadis-hadis sahih banyak
dijelaskan bahawa permulaan Rasulullah s.a.w mengerjakan solat jumaat di
MADINAH, di mana setelah Rasulullah s.a.w sampai di Quba’ dalam perjalanan ke
Madinah.
Rasulullah s.a.w berhenti di kampong
Amr Ibn ‘Auf. Baginda tinggal di situ telah membina sebuah masjid bersama kaum
muslimin. Kemudian pada hari jumaat Rasulullah s.a.w meneruskan perjalanannya.Ketika tiba waktu solat Jumaat baginda telah sampai ke kampung Bani Salim Ibn ‘Auf. Maka baginda terus mengerjakan solat Jumaat di salah satu masjid di dalam sebuah lembah. Maka itulah permulaan solat Jumaat yang dilaksanakan Rasulullah SAW di daerah Madinah.
Khutbah
Rasulullah yang pertama yang disampaikan ialah mengenai jumlah orang yang
mengikuti solat Jumaat dan mengenai syarat jamaah dalam mendirikan solat
Jumaat.
Tambahan
lagi, kaum muslimin wajib mengerjakan solat Jumaat di mana sahaja dia berada.
Sebab dinamakan solat Jumaat diantaranya ialah dikerjakan pada hari Jumaat.
Selain itu, sesetengah ulama’ berpendapat bahawa dinamakan solat Jumaat kerana
pada hari itu para penduduk berkumpul atau berjamaah.
Menurut
Al-Allamah Muhammad Ahmad Syakir pula menegaskan bahawa jemaah itu merupakan
suatu tuntutan yang berdiri sendiri yang bermaksud mereka yang tidak menghadiri
solat Jumaat tanpa ada halangan atau uzur maka ia berdosa.
Sementara
itu menurut mazhab Imam Syafi’I berjamaah dalam mengerjakan solat Jumaat itu
wajib dan termasuk dalam syarat sah mendirikan solat Jumaat. Seandainya
seseorang meninggalkan atau tertinggal atau tidak sempat menunaikannya harus
menggantinya dengan solat Zohor.
Solat
Jumaat ialah solat dua rakaat sesudah khutbah pada waktu Zohor di hari Jumaat.
Hukumnya ialah fardu Ain, ertinya wajib keatas tiap-tiap lelaki yang dewasa,
yang beragama islam, merdeka dan bermaustatin. Tidak wajib keatas perempuan,
kanak-kanak, hamba sahaya dan orang yang sedang dalam perjalanan.
Firman Allah SWT ;
“Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu diseru untuk solat pada hari Jumaat, maka hendaklah kamu segera mengingat Allah dan tinggallah jual beli”. (Al-Jum’ah:9)
Kemudian Rasulullah bersabda;
“Jumaat itu hak yang wajib dikerjakan oleh tiap-tiap orang islam dengan berjamaah bersama-sama, kecuali empat macam, hamba sahaya, perempuan, kanak-kanak, dan orang sakit.” (HR Abu Daud dan Hakim)
Antara halangan dalam mengerjakan solat Jumaat pula ialah kerana sakit yang memudaratkan dan hujan iaitu apabila hujan itu menimbulkan kesukaran seseorang itu hendak ke masjid. Khutbah Jumaat mempunyai rukun dan syarat.
Antara
rukun dua khutbah Jumaat ialah mengucap puji-pujian kepada Allah, selawat
keatas Rasulullah SAW, mengucap syahadah, berwasiat atau memberikan nasihat,
membaca ayat Al-Qur’an pada salah satu khutbah, mendoakan untuk mukminin dan
mukminat pada khutbah kedua.
Antara
syarat-syarat dua khutbah pula ialah hendaklah kedua-dua khutbah itu dimulai
sesudah tergelincir matahari, sewaktu berkhutbah khatib hendaklah berdiri jika
berkemampuan, khatib hendaklah duduk di antara dua khutbah, hendaklah bersuara
jelas mudah didengari oleh sidang Jumaat, hendaklah berturut-turut (baik
rukunnya atau jarak keduanya mahupun dengan solat), khatib hendaklah suci
daripada hadas dan najis dan khatib harus menutup aurat.
Hikmah
mengerjakan solat Jumaat pula ialah dapat mendidik umat Islam untuk hidup
bermasyarakat dengan tertib dan teratur. Selain itu, solat Jumaat mengandungi
nilai-nilai rohaniah dan kemasyarakatan yang sangat tinggi disamping bertujuan
menyatukan kaum muslimin dan menumbuhkan rasa kasih sayang sesama umat
Islam.
Tambahan
lagi dapat membangun persatuan kaum muslimin yang kuat dan dapat memuhasabahkan
diri.
Kongsi adalah dengan berkongsi
nice sharing..baru tau..kpd kaum lelaki jgn tinggal solat jumaat nie...
ReplyDeletesemua muslimin diwjbkan utk solat jumaat kecuali dgn sbb2 yg dikhususkan
Delete